3 top tips om je doelen te behalen

Zelf ben ik een groot voorstander van doelen stellen. Het geeft  altijd een heerlijk gevoel; het plannen en bedenken wat ik anders kan doen en hoe ik hier dan invulling aan geef. Rond deze tijd van het jaar hoort het er bij, omdat in september alles weer begint: fris en energiek na de vakantie weer aan de slag. Een beetje als een nieuw begin.

Nog een vleugje “net als vroeger”. De eerste schooldag na de zomer vakantie; een lichte spanning, met een verwachtingsvol gevoel, omdat je weet dat je helemaal “schoon” kan beginnen aan een nieuwe periode.

Het voordeel van gestelde (jaar) doelen is dit hierboven beschreven gevoel: je kunt dromen, gave ideeën ontwikkelen, plannen en het helemaal voor je zien dat je het waarmaakt, dit geeft een kick.

Het nadeel van is dat er soms ook onrealistische doelen bijzitten, die ik wel heel graag wil, maar waar ik dus eigenlijk niet geloof. Met als het gevolg de conclusie op dit moment dat het ik nog niet heb behaald  wat het gevoel versterkt dat ik het ook niet zal behalen…

Niet nodig, deze voorbarige conclusie, want juist dromen, deze vastleggen in een doel, maakt dat je ergens naar streeft. En als je dus nu terugkijkt naar afgelopen jaar (als je GEEN doelen had gesteld voor dit jaar) dan is er waarschijnlijk niets voor je veranderd, heb je geen nieuwe dingen bereikt, wat ook teleurstelling oplevert.

Dus, kom NU in actie, en haal je doel alsnog; je hebt nog 4 maanden voordat het jaar om is. Hoe?

  1. Kijk welke 5 tot 10 stappen je moet nemen om het doel te behalen, dus knip he doel in stukjes.
  2. Begin NU met de eerste volgende stap. Doe je dit , dan heb je al een groot deel bereikt; je bent in actie gekomen, en dit zorgt voor “good vibes” die je de energie en het vertrouwen geven om door te gaan.
  3. Realiseer je dat verandering TIJD kost, geef en gun jezelf dit dan ook. Misschien is het in je huidige levenssituatie dusdanig veel aan de gang dat zelfs bovenstaande punten teveel is. Wees dan mild voor jezelf en schuif je doel een maand, of jaar op. Dit is écht oké!

Tot slot nog een supergave tip om jouw doel te behalen (wetenschappelijk bewezen!) :

Ga lekker veel slapen! Want volgens Kelly McGonigal van Stanford University staat slaaptekort je wilskracht in de weg. Want een bepaald deel van je hersenen ( de zogenoemde prefrontale cortex  is betrokken bij cognitieve en emotionele functies als beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing) wordt verstoord als je weinig slaapt.  Dus een extra dutje is dus geen overbodige luxe als je jouw doelen wilt behalen en in de actie wilt blijven 😉

Veel succes en uiteraard lots of sleep!