Meer vrije tijd? 7 slimme tips om dat te realiseren
Online boodschappen doen is sterk in opkomst. Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat ruim 1 op de 6 Nederlanders wel eens eten en drinken koopt bij een online supermarkt.
Grappig, want ik kan me niet indenken dat ik mijn reguliere boodschappen online ga doen. Ik geniet namelijk iedere vrijdag van de ‘gewone’ boodschappen. Het is voor mij een uitstapje, een ontspannend moment waarbij ik het nuttige (boodschappen voor een hele week) combineer met het aangename (het genieten van de gezelligheid op de markt, van het zien en ruiken van alle etenswaren). Ik doe altijd inspiratie op, want we eten iedere week wel iets nieuws. Dat vindt het hele gezin fijn.
Tijd nemen voor jezelf, hoe doe je dat?
Ik kies er dus voor om mijn boodschappen zelf te doen. Het geeft plezier. Ik heb wel eens overwogen om online boodschappen te doen, want dat zou me wel anderhalf uur schelen. Die tijd zou ik goed kunnen gebruiken voor andere dingen. Dat het voor werkende mensen een praktische oplossing is om tijd te besparen, kan ik me heel goed voorstellen.
In principe is dit wat we allemaal wel zouden willen. Als werkende professional is het altijd schipperen met tijd, zeker als je ook nog een gezin hebt, een huishouden runt en wilt genieten van tijd voor jezelf. Hoe doe je dat, tijd nemen voor jezelf?
Hier zijn 7 praktische tips om meer tijd te creëren, zowel op je werk als thuis.
1. Voicemail
Zet dagelijks je voicemail aan en laat bellers inspreken. Dit doe ik zelf ook. Aan het eind van de werkdag luister ik alle berichten af en bel mensen terug, vaak als ik op weg ben naar huis. Als er echt haast bij is, kunnen mensen een appje sturen of mijn assistente bellen.
Dankzij de voicemail word ik overdag niet gestoord en blijf ik binnen mijn strakke planning. Ik doe wat ik had gepland én ben op tijd thuis.
2. 5 minuten
Meld dat je nog 5 minuten hebt. Tegen het eind van een vergadering of gesprek geef ik aan dat we nog 5 minuten hebben en vraag ik of er nog iets is dat absoluut moet worden besproken.
Hiermee houd je iedereen scherp en komt alles wat belangrijk is, aan de orde. Ook weet je zeker dat je binnen de planning blijft. Vergeet niet om je mededeling uit te voeren en écht na 5 minuten de vergadering te verlaten of de ander naar de deur te begeleiden.
3. Delegeer op het werk
Je hoeft niet alles zelf te doen. Dat weet je vast wel, maar delegeer je echt?
4. Delegeer thuis
Ook thuis kun je prima delegeren. Je leeft samen in hetzelfde huis, dus wie doet wat? Maak daar afspraken over. Zelfs kleine kinderen kunnen de tafel dekken en de kippen voeren. Je partner kan de hond uitlaten, de was in de droger doen of stofzuigen.
5. Kies je werkomgeving
Werk je in een omgeving waarin je veel wordt afgeleid of gestoord, zoals een kantoortuin? Kies er dan voor om een dag of dagdeel per week thuis te werken. Je kunt ongestoord (en offline) alle stukken en taken afhandelen die je volle aandacht vragen. Je bent super effectief en toch aanwezig. Zelf heb ik elke week op 2 avonden 2 uur geblokt om ongestoord te kunnen schrijven, denken, plannen etc. Ook mijn gezin weet dat dit werktijd is en stoort mij niet. In ruil voor deze uren ga ik elke werkdag om 15.00 uur naar huis, zodat ik aandacht kan besteden aan mijn gezin.
6. Uitbesteden
Onze economie is zo ingericht, dat je bijna alles kunt uitbesteden aan een specialist. Schoonmaken is iets dat onderaan mijn verlanglijstje staat. Ik ga liever 3 uur per week lezen, wandelen of spelletjes doen met mijn kinderen. Dus heb ik een fijne dame die eens per week door mijn huis heen sopt. In Amerika is het heel normaal om je was weg te brengen, een personal shopper je kleding te laten uitzoeken of een honden uitlaatservice in te schakelen. Ook de kok aan huis is enorm in opkomst in Nederland. Hoe lekker is het om tweemaal per week thuis te komen en niet meer te hoeven koken? Dan kun je dus 1,5 uur langer doorwerken of gaan sporten! Gaat dit je te ver? Dan is misschien het online boodschappen doen iets voor jou, of een maaltijdbox. Dat bespaart je zeker 2 uur per week.
7. Maak keuzes
Dit is de belangrijkste tip die ik je kan geven. Kies wat je wilt. Bepaal zelf hoe jouw leven eruit ziet.
Onderzoek eerst eens wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Wat levert je energie op? Door die dingen aandacht te geven, leef je al gauw aan de zonnige kant van het leven.
Schrijf vervolgens alle activiteiten op die je niet leuk vindt en waar je niet goed in bent. Bepaal wat het je oplevert in tijd, geld en/of plezier om al die negatieve, energievretende dingen niet meer te hoeven doen. Maak tot slot voor elke activiteit de keuze om hem te blijven doen of dingen anders aan te pakken.
Zo kies ik er dus voor om iedere vrijdagochtend te genieten van het boodschappen doen, op de markt. Omdat het me inspireert en stimuleert, ook al zou het me 1,5 uur tijdwinst opleveren om online te shoppen 😉
Vind je het lastig om te kiezen? Weet je niet waar je moet beginnen? Ben je op zoek naar meer balans of wil je simpelweg nooit meer overwerken? Ik geef je graag meer bruikbare tips, terwijl we sparren over jouw situatie in een gratis inspiratiegesprek.